HIRDETMÉNY
A „Nyári diákmunka 2024.” munkaerőpiaci program indításáról
A program – prevenciós jelleggel – már diákkorban elő kívánja segíteni a fiatalok munkához jutását és ezzel a korai munkatapasztalat-szerzés mellett a jövedelemszerzés lehetőségét is biztosítja.
A program célcsoportjába azok a fiatalok tartoznak, akik:
A programban a diákok kizárólag a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) hatálya alá tartozó munkaviszonyban foglalkoztathatóak.
Az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal (a továbbiakban: járási hivatal) a program keretében a szolgáltatást kérőként regisztrált diákok számára munkaerőpiaci információt nyújt. A beérkezett munkaerőigények alapján az esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével munkaközvetítést végez a sikeres elhelyezkedés érdekében. A járási hivatal a munkaadó számára bértámogatást nyújthat.
Önkormányzati diákmunka: A programban a foglalkoztatást biztosító és így támogatható munkáltató a területi, települési önkormányzat és önkormányzati alaptevékenységet végző intézménye, továbbá egyházi jogi személy lehet.
A program keretében a munkaadók számára a célcsoportba tartozó személyek munkaviszonyban történő foglalkoztatása esetén bértámogatásként a munkabér összegének 100 %-a kerül megtérítésre legfeljebb 2 hónap időtartamra, legfeljebb a napi 6 órás foglalkoztatás támogatható. A támogatás megállapítása során havi munkabérként a szakképzettséget igénylő munkakör esetében 244.500 Ft/fő/hó, szakképzettséget nem igénylő munkakör esetében pedig 200.100 Ft/fő/hó összeg vehető figyelembe. A napi 6 óránál rövidebb munkaidőben történő foglalkoztatás esetén a támogatási összeg arányosan csökken.
Jelen támogatás nem minősül az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak, amennyiben a célcsoportba tartozó személyek foglalkoztatására az önkormányzati feladatok ellátásával kapcsolatban kerül sor és az nem kapcsolódik a foglalkoztató által végzett gazdasági tevékenységhez. Az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatás fogalmáról szóló bizottsági közlemény (2016/C 262/01) 17. pontjában foglaltak értelmében ugyanis „a Szerződés 107. cikkének (1) bekezdése nem alkalmazandó azokban az esetekben, amikor az állam közhatalmat gyakorol, vagy amikor közjogi jogalanyok hatósági jogkörükben járnak el. Egy jogalany akkor tekinthető közhatalmat gyakorlónak, ha a szóban forgó tevékenység az állam alapvető funkcióinak részét képezi, vagy ezekhez a funkciókhoz jellegénél, céljánál és a rá vonatkozó szabályoknál fogva kapcsolódik. Általában – kivéve, ha az érintett tagállam piaci mechanizmusok alkalmazása mellett dönt – azok a tevékenységek, amelyek elválaszthatatlanul kapcsolódnak egy hatóság előjogaihoz és amelyeket az állam gyakorol, nem minősülnek gazdasági tevékenységeknek.”
A fenti feltételek teljesülése esetén tehát a támogatott tevékenység nem minősül uniós versenyjogi értelemben vett gazdasági tevékenységnek, ezért a bértámogatással kapcsolatos támogatási intézkedés sem minősül az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak.
Amennyiben a fenti feltételek nem teljesülnek és a célcsoportba tartozó személyek foglalkoztatására az önkormányzat, illetve annak valamely intézménye vagy az egyházi jogi személy gazdasági tevékenységével összefüggésben kerül sor, abban az esetben a jelen támogatás az Európai Unió működéséről szóló Szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i 2023/2831 bizottsági rendelet (HL L, 2023.12.15.) [a továbbiakban: (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet] szerinti csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül. Csekély összegű (de minimis) támogatást kizárólag az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet előírásaival összhangban lehet nyújtani.
Az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére bármely három évből álló időszakban az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is.
A munkaadónak az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikkének (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – az 7. számú melléklet felhasználásával nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év (háromszor háromszázhatvanöt nap) során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
A támogatást nyújtó a munkaadó részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban a 8. számú melléklet szerinti igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletre.
A támogatás euró és forint közötti átváltásánál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.
Nem nyújtható csekély összegű (de minimis) támogatás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdése szerint:
Amennyiben egy vállalkozás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 1. cikke (1) bekezdés a-d) pontokban említett halászati és mezőgazdasági ágazatokban, valamint az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó ágazatokban egyaránt végez tevékenységet, az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szabályait kizárólag ez utóbbi ágazatokban nyújtott támogatásokra kell alkalmazni, feltéve, hogy a kedvezményezett a tevékenységek szétválasztása vagy a költségek megkülönböztetése által biztosítja, hogy az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alól kizárt ágazatokban végzett tevékenységek nem részesülnek az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatásban.
Az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján nyújtott általános csekély összegű támogatás az 1408/2013/EU és a 717/2014/EU bizottsági rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletben foglalt felső határig halmozható.
Az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.
A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékére kell diszkontálni. A diszkontálás céljára és a bruttó támogatástartalom kiszámításához az odaítélés idején érvényes referenciarátát[2] kell alkalmazni.
A támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 (tíz) évig meg kell őrizni, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a munkaadó köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 (húsz) munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
Diákmunka a mezőgazdaság, a turizmus és a vendéglátás, valamint az erdőgazdálkodás területén: A mezőgazdaság, a turizmus és vendéglátás, valamint az erdőgazdálkodás területén is lehetőség nyílik a program keretében diákok idényjellegű foglalkoztatására.
A program keretében a munkaadók számára a célcsoportba tartozó személyek munkaviszonyban történő alkalmazása esetén legfeljebb napi 8 órás foglalkoztatás támogatható. Bértámogatásként a munkabér összegének 75 %-a kerül megtérítésre legfeljebb 2 hónap időtartamra.
A támogatás megállapítása során havi munkabérként a szakképzettséget igénylő munkakör esetében 244.500 Ft/fő/hó, szakképzettséget nem igénylő munkakör esetében pedig 200.100 Ft/fő/hó összeg vehető figyelembe. A napi 8 óránál rövidebb munkaidőben történő foglalkoztatás esetén a támogatási összeg arányosan csökken.
A turizmussal, a vendéglátással, a mezőgazdasági termékek feldolgozásával és forgalmazásával, valamint az erdőgazdálkodással foglalkozó vállalkozásoknak nyújtott támogatás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet) 3. cikke szerinti csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül. A mezőgazdasági termékek feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozások támogatása abban az esetben nyújtható az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás, amennyiben a vállalkozás tevékenysége nem tartozik az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdés d) pontja szerinti tilalom hatálya alá.
Csekély összegű támogatást kizárólag az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet előírásaival összhangban lehet nyújtani a turizmus, a vendéglátás, a mezőgazdasági termékek feldolgozása és forgalmazása, valamint az erdőgazdálkodás területén.
Az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére bármely három év során az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is. A támogatási kategóriával kapcsolatos részletszabályokat a jelen Hirdetmény Önkormányzati diákmunkával kapcsolatos rendelkezései tartalmazzák.
Amennyiben a diákok foglalkoztatása mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásnál történik, úgy a támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 9–17. o.) (a továbbiakban: 1408/2013/EU bizottsági rendelet) szerinti mezőgazdasági csekély összegű támogatásnak minősül. Ebben az esetben csekély összegű támogatást kizárólag az 1408/2013/EU bizottsági rendelet előírásaival összhangban lehet nyújtani. Az 1408/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2)-(3a) bekezdései értelmében bármely három pénzügyi év időszakában az egy és ugyanazon vállalkozás részére odaítélt csekély összegű támogatás összege Magyarországon nem haladhatja meg a 25.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1408/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is, amelyek fúzió, felvásárlás és szétválás esetére tartalmaznak további rendelkezéseket.
A támogatást nyújtó a támogatás odaítélését megelőzően a munkaadó szabad mezőgazdasági csekély összegű keretének ellenőrzése céljából a Magyar Államkincstártól erre vonatkozóan adatokat kér.
Nem nyújtható mezőgazdasági csekély összegű támogatás az 1408/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdése szerint:
Amennyiben egy vállalkozás az 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatályán kívül eső ágazatokban is végez tevékenységeket, az 1408/2013/EU bizottsági rendelet szabályait kizárólag az 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó ágazatokban nyújtott támogatásokra kell alkalmazni, feltéve, hogy a kedvezményezett a tevékenységek szétválasztása vagy a költségek megkülönböztetése által biztosítja, hogy az 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatálya alól kizárt ágazatokban végzett tevékenységek nem részesülnek az 1408/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatásban.
Mezőgazdasági csekély összegű támogatás a 717/2014/EU bizottsági rendelet szerinti halászati csekély összegű támogatással 40.000 eurónak megfelelő forintösszegig, az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti általános csekély összegű támogatással 300.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.
A mezőgazdasági csekély összegű támogatás halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.
A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékére kell diszkontálni. A diszkontálás céljára és a bruttó támogatástartalom kiszámításához az odaítélés idején érvényes referenciarátát kell alkalmazni.
A támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizni, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a munkaadó köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
A kérelem benyújtásának helye, módja, elbírálásának menete
A támogatás közigazgatási hatósági eljárás keretében nyújtható. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján (www.munka.hu) közzétett támogatási kérelmet szükséges benyújtania a kérelmező munkáltatónak a székhelye, telephelye vagy a munkavégzés helye szerint illetékes járási hivatalhoz.
Elektronikus ügyintézés
Elektronikus ügyintézésre kötelezettek, illetve nem kötelezettek, de elektronikus ügyintézési formát választók esetében a nyomtatványokat elektronikus aláírással, időbélyegzővel ellátva kell beküldeni.
Az elektronikus ügyintézésre és kapcsolattartásra nem kötelezett ügyfelek is élhetnek az elektronikus ügyintézés lehetőségével.
Amennyiben az elektronikus ügyintézésre nem kötelezett nem az elektronikus ügyintézési formát választja, akkor a dokumentumokban jelzetteknek megfelelően és kizárólag rá vonatkozóan cégszerűen aláírva, hitelesítve, adott esetben hitelesített másolatban kell a dokumentumokat a járási hivatal részére benyújtania.
A kérelmét az elektronikus ügyintézésre kötelezett munkaadónak Cégkapun keresztül (Cégkapuval nem rendelkező munkaadó a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY) tárhelyen keresztül) elektronikusan kell benyújtania a járási (fővárosi kerületi) hivatalhoz.
A munkaadónak az e-papír szolgáltatást kell használni, ahol be kell jelölnie, hogy cégként nyújtja be a dokumentumokat, majd az adatok megadásával a cégkapu azonosítja. A kérelem és a benyújtandó mellékleteinek csatolása után, az elküldéssel automatikusan megtörténik az aláírás és időbélyegzővel ellátás (azaz a csomag hitelesítése).
A benyújtás során az alábbiak választandók a legördülő menüből:
Témacsoport: Kormányhivatali ügyek
Ügytípus: Foglalkoztatási támogatások, közfoglalkoztatás és egyéb állami foglalkoztatási feladatok
Címzett: Az illetékes járási/fővárosi kerületi hivatal foglalkoztatási osztálya
Tárgy: Nyári diákmunka támogatása
Az elektronikus ügyintézés részletes szabályait a kérelem mellékletét képező Tájékoztató az elektronikus ügyintézésről a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat ügyfelei részére című dokumentum tartalmazza. https://nfsz.munka.hu/cikk/1458
A támogatás csak akkor állapítható meg, ha a tervezett foglalkoztatás megfelel a jogszabályokban, valamint a munkaerőpiaci programban meghatározott feltételeknek, és nem áll fenn kizáró körülmény. Ebben az esetben a járási hivatal kezdeményezi a támogatottal a hatósági szerződés megkötését a támogatás folyósítása érdekében. A támogatásra vonatkozó bármely jogszabályi feltétel hiányában vagy kizáró körülmény esetén a kérelem elutasításáról határozattal kell rendelkezni.
A támogatás időtartama
A program 2024. június 17. napjától 2024. augusztus 31. napjáig tart. 2024. június 17. napjától lehetőségük nyílik a diákoknak, hogy regisztráltassák magukat az illetékes járási hivatalnál, míg a tényleges foglalkoztatásra 2024. július 1. napjától kerülhet sor. A program keretében kötelezettséget vállalni a 2024. július 1 - 2024. augusztus 31. közötti időtartamban kezdődő és befejeződő foglalkoztatásra vonatkozóan lehet.
Elszámolás
Az elszámoló lapot a tárgyhót követő hó 12. napjáig mellékletekkel együtt be kell nyújtania a munkaadónak, amennyiben nem rendelkezik elszámoló lappal a munka.hu oldalról letöltheti, vagy a hivataltól kérheti annak megküldését.
Az elszámoláshoz az alábbi dokumentumok elektronikus megküldése szükséges, elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva (nem elektronikus ügyintézés esetén a dokumentumok munkaadó által hitelesített másolatát szükséges csatolni):
- Ha átutalással kerül kifizetésre: terhelést igazoló bankszámlakivonat. A terhelést igazoló bankszámlakivonatnak elfogadható a netbankból kinyomtatott bizonylat, valamint az ügyfél által aláírt számlatörténet is. (elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva)
(Csoportos átutalás esetén szükséges az elszámoló lapon kitölteni, hogy a terhelési értesítőn szereplő összeg – az adott munkavállaló után ténylegesen befizetett összeg feltüntetésével - tartalmazza a támogatással érintett munkavállalónak kifizetett munkabért is.)
- A bér készpénzes kifizetése esetén: csatolandó a munkavállaló saját kezű aláírásával ellátott kiadási pénztárbizonylat, vagy ha a munkáltató nem kötelezett kiadási pénztárbizonylat alkalmazására (pl. egyéni vállalkozó) elegendő a munkavállaló átvételt igazoló saját kezű aláírása a bérjegyzéken dátummal, például „Az összeget átvettem.” megjegyzéssel.
Amennyiben a bérjegyzékből, bérszámfejtő lapból nem derül ki a bérfizetés nélküli időszak, munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) is bekérhető.
Tudomásul veszem, hogy amennyiben vállalkozásom a fentiekben meghatározott bármely eljárás hatálya alatt áll, úgy támogatásban nem részesülhetek. Továbbá vállalom, hogy bejelentem, amennyiben a kérelem elbírálásig, illetve a határozat lejártáig vállalkozásom ellen jogerős végzéssel elrendelt, fent meghatározott eljárás indul.
(Ávr. 96. §
Tudomásul veszem, hogy amennyiben a vállalkozásom a rendezett munkaügyi kapcsolatok fentiek szerinti feltételrendszerének nem felel meg, úgy támogatásban nem részesülhetek.
Továbbá kötelezettséget vállalok arra, hogy a költségvetési pénzeszközök felhasználásának nyilvánosságára tekintettel a támogatási szerződés lényeges tartalmáról a tájékoztatást üzleti titok címén nem tagadom meg.
Tudomásul veszem, hogy amennyiben vállalkozásommal szemben fentiek szerinti visszafizetési kötelezettséget állapítottak meg, vagy vállalkozásom a fentiekben meghatározott fizetési kötelezettségének nem tett eleget, úgy további támogatásban nem részesülhetek.
(A bejelentőlap a következő linken, a lap aljára görgetve található: https://nfsz.munka.hu/cikk/586/Tajekoztato_allashirdetessel_munkaeroigeny_bejelentesevel_kapcsolatban)
[1] 16 éves az a diák, aki a tényleges foglalkoztatásakor már betöltötte a 16. életévét.
[2] Az alkalmazandó referenciaráta elérhető itt: https://tvi.kormany.hu/referencia-rata