Nyári diákmunka 2018.

Készült: 2018. július 17. kedd, 11:32

Tájékoztató a „Nyári diákmunka 2018.” központi munkaerőpiaci program indításáról

 

I. A programindítás indokai

A fiatalkori inaktivitás csökkentésére, a korai munkatapasztalat és munkajövedelem szerzés elősegítésére a 2013-2017-es években a Nemzetgazdasági Minisztérium által indított „Nyári diákmunka” program tapasztalatait felhasználva a 2018. évben ismét meghirdetésre kerül a program.

2013-ban közel 16 ezer, 2014-ben 24,5 ezer, 2015-ben 27,4 ezer, 2016-ban 26,2 ezer, 2017-ben 27,1 ezer nappali tagozatos diák nyári foglalkoztatását támogattuk a programmal.

2018. évben 25-30 ezer fő diák – változó időtartamú – foglalkoztatása várható a program keretein belül.

 

II. A program célja

A program – prevenciós jelleggel – már diákkorban elő kívánja segíteni a fiatalok munkához jutását és ezzel a korai munkatapasztalat-szerzés mellett a jövedelemszerzés lehetőségét is biztosítja. A munka révén szerzett korai sikerélmény elősegíti a későbbi munkaszocializációs folyamatot is.

A program továbbá lehetőséget kínál a diákok kötelező szakmai gyakorlatának teljesítésére is.

 

III. A program célcsoportja

A program célcsoportjába azok a fiatalok tartoznak, akik:

-          16 – 25 év közötti nappali tagozaton tanuló diákok[1],

-          közvetítést kérőként kérték nyilvántartásba vételüket,

-          foglalkoztatásra irányuló, vagy vállalkozási jogviszonnyal nem rendelkeznek.

 

IV. A program elemei

1. Munkaerőpiaci szolgáltatások

A járási (fővárosi kerületi) hivatal foglalkoztatási osztálya a program keretében a közvetítést kérőként regisztrált diákok számára általános és a helyi sajátosságokra is kitérő munkaerőpiaci információt nyújt. Ezt követően a beérkezett munkaerőigények alapján az esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével munkaközvetítést végez a legoptimálisabb elhelyezés érdekében.

2. A foglalkoztatást elősegítő bérköltség támogatás

A programban a diákok csak a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszonyban foglalkoztathatóak, ennek megfelelően támogatás is csak munkaviszony keretében történő foglalkoztatáshoz nyújtható.

A program két pillérre épül:

1. Önkormányzati diákmunka: A programban a foglalkoztatást biztosító és így támogatható munkáltató a területi, települési önkormányzat és önkormányzati alaptevékenységet végző intézménye, továbbá egyházi jogi személy lehet.

2. Diákmunka a vendéglátás területén: A felmerülő ágazati munkaerőhiány kezelése érdekében a vendéglátás területén is lehetőség nyílik a program keretében diákok idényjellegű foglalkoztatására.

1. pillér: Önkormányzati diákmunka

A program keretében a munkaadók számára a célcsoportba tartozó személyek munkaviszonyban történő foglalkoztatása esetén a munkabér és a ténylegesen megfizetésre kerülő szociális hozzájárulási adó együttes összegének 100 %-a kerül megtérítésre. 

A program keretében legfeljebb 1-1 hónap időtartamra, maximum napi 6 órás foglalkoztatás támogatható. A támogatás megállapítása során havi munkabérként a szakképzettséget igénylő munkakör esetében 135.375 Ft/fő/hó, szakképzettséget nem igénylő munkakör esetében pedig 103.500 Ft/fő/hó összeg vehető figyelembe, amely összegen felül kerül megtérítésre a szociális hozzájárulási adó. A napi 6 óránál rövidebb munkaidőben történő foglalkoztatás esetén a támogatási összeg arányosan csökken.

2. pillér: Diákmunka a  vendéglátás területén

A program keretében a munkaadók számára a célcsoportba tartozó személyek munkaviszonyban történő alkalmazása esetén legfeljebb napi 8 órás foglalkoztatás támogatható. A munkabér és a kapcsolódó szociális hozzájárulási adó együttes összegének 75 %-a kerül megtérítésre. A fennmaradó bérköltséget és járulékait a foglalkoztatónak kell viselnie. 

Jelen megoldással lényegében ugyanúgy 6 órát támogatunk 100%-ban, mint az önkormányzatok esetében.  Az újonnan bevezetésre kerülő vendéglátási munkavégzés legfeljebb 8 órában került meghatározásra, ezzel ösztönző hatást kívánunk elérni továbbá azt, hogy a vállalkozások is vállaljanak részt a költségek megosztásában. A különbségtétel abból adódik, hogy munkaerőhiányos területre kívánunk munkaerőt biztosítani.

Ennek megfelelően a támogatás megállapítása során havi munkabérként a szakképzettséget igénylő munkakör esetében 135.375 Ft/fő/hó, szakképzettséget nem igénylő munkakör esetében pedig 103.500 Ft/fő/hó összeg vehető figyelembe, amely összegen felül kerül megtérítésre a szociális hozzájárulási adó – előbb említettek szerinti – arányos része.

A napi 8 óránál rövidebb munkaidőben történő foglalkoztatás esetén a támogatási összeg arányosan csökken.

 

V. A támogatás időtartama

A program 2018. július 1-től 2018. augusztus 31-ig tart. A program keretében kötelezettséget vállalni a 2018. július 1 - 2018. augusztus 31. közötti időtartamban kezdődő és befejeződő foglalkoztatásra vonatkozóan lehet.

 

VI. A program megvalósítója

A programot a Nemzetgazdasági Minisztérium koordinálása mellett az állami foglalkoztatási szervként eljáró fővárosi/megyei kormányhivatalok és az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalok valósítják meg.

 

VII. A program forrása, költsége

A program keretében nyújtott támogatások forrását a Nemzetgazdasági Minisztérium biztosítja a Nemzeti Foglalkoztatási Alap foglalkoztatási alaprész 2018. évi központi kerete terhére. A program összköltsége 3 milliárd Ft.

 

VIII. A programtól várt eredmények

A program elsősorban preventív jelleggel kerül indításra, kifejezetten csak a nyári időszakra.

Várt eredmény: a fiatalok korai munkatapasztalathoz juttatása, munkajövedelem szerzés biztosítása, a munkasiker révén a jövőbeli inaktivitás megelőzése.

A programmal kapcsolatos bővebb tájékoztatás a területileg illetékes állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalnál érhető el.

                                                                                                          

Bicskei Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya



[1] 16 éves az a diák, aki a tényleges foglalkoztatáskor már betöltötte a 16. életévét.